Софтуер

Технологичните компании все по-често в личния живот на потребителите

CIO Media

Нова седмица, поредна новина, която би могла да притесни сериозно хората, държащи на неприкосновеността на личния си живот. В понеделник, Amazon съобщи, че гласовият асистент на компанията – Alexa - вече може да бъде настроен да изпълнява задачи, базирани на местоположението, като напомняне да правите определени неща, когато сте на определени места или посочване на рутинни маршрути, по които минавате (а в момента Alexa вече може да чете и обобщава имейли).

Това не е кой знае колко стряскащо на пръв поглед, защото трябва да дадете на Alexa специален достъп до вашето местоположение и да настроите сами всички дейности, но е добре да си припомните, че личният асистент на Google има същата функция още от март, а интернет гигантът вече има възможност и да проследявате местоположението ви - вероятно през цялото време, когато смартфонът ви е включен.

Също в понеделник BuzzFeed News съобщи за нови патенти на Facebook, касаещи данните за местоположение. Offline Trajectories е метод за използване на предишните данни за местоположението на потребителите на Facebook и такива на хора със сходни профили, за да предсказва бъдещо местоположение. Според документацията то служи за по-добро таргетиране на реклами.

 

Лоша новина, ако се интересувате от неприкосновеността на личния си живот във физическото пространство

 

Медията припомня, че през 2016 г. Google Maps стана обект на вълна от критики, след като стартира функция за прогнози, която използва историята на местоположението и търсенето, за да отгатне къде отиват потребителите, когато шофират. В този случай Google се оправда, че технологията може само да предвиди дали отивате на местоназначения, които сте маркирали в някое друго от свързаните приложения.  

 

Втората патентна заявка на Facebook използва Wi-Fi, Bluetooth и клетъчни сигнали за проследяване на потребителите по начин, който е по-точен от GPS. Според компанията супер точните данни могат да бъдат съчетани с информация за характеристики на местния бизнес като работно време наприемр и използвани за визуализиране на популярни маршрути – отново чрез екстраполиране на данни на потребители, които са близо един до друг или имат сходни навици.

 

Има и трети патент, който, според документацията, е за технология, която чрез събиране на данни в малки географски региони може дори да разграничи туристите и местните хора.

 

Също в понеделник, The New York Times стартира интерактивна кампания, която разкрива как стотици приложения събират от своите потребители изключително точни данни за местоположение, които твърдят, че са анонимни.

 

Базата данни е извадка от по-голям масив, събран през 2017 г. от една компания, която разкрива изумително точни подробности за пътуванията им, като в някои случаи те са се актуализирали до 14 000 пъти на ден.  

 

Въпреки че според компаниите това се прави анонимно, е изключително лесно да се идентифицират индивидите въз основа на домашните адреси, на които техните устройства прекарват най-много време, и къде са пътували най-често.

 

Производителите на устройства - особено тези на смартфони - знаят, че неприкосновеността на личния живот все още е нещо, което потребителите ценят, затова полагат усилия да запазят някакъв баланс. Google например постоянно следи местоположението ви, но Android позволява на приложенията, които се изпълняват във фонов режим на телефона, да теглят местоположението ви само няколко пъти на час. Apple изисква от производителите на приложения за iOS да ви предупредят за събирането на данни с обяснителни изскачащи прозорци, въпреки че в действителност не изисква от тях да кажат дали данните ще бъдат използвани за насочване на реклами.


X