Софтуер

Мултинационалните компании с едно на ум за системите на Huawei

CIO Media

Агресивните усилия на администрацията на Тръмп да ограничи участието на китайския доставчик на телекомуникационни услуги Huawei от американския пазар наложиха бавно разгарящия се дебат в мрежовото пространство относно последиците за сигурността при използване на технологии, създадени в Китай. И докато за крайните потребители потенциалните заплахи не са толкова отчетливи, то за бизнеса те могат да придобият апокалиптични размери.

Една от причините за изостранято на отношенията между администрацията на Тръмп и Huawei е свързана с близките отношения на компанията с китайското правителство в съчетание с дългогодишната история на индустриален шпионаж от страна на Пекин. Според Вашингтон тези факти сочат, че не може да се вярва, че технологичният гигант няма да препраща информация към китайски сървъри. Настоящата ескалация е едва на две седмици, но подозренията към Huawei и други китайски производители на технологии датират отпреди години.

 

Според Глен О'Донъл, вицепрезидент и директор по изследванията на Forrester, тези близки връзки сами по себе си не трябва да бъдят притеснение. "Това е начинът, по който се прави бизнес в Китай. Това не означава, че тези компании са оръжие на китайските правителствени разузнавателни служби", категоричен е той.

Винаги си заслужава да се сещаме също така, че няма публично оповестено доказателство за подобни практики. Няма 100% потвърдена информация, че Huawei е участвала в какъвто и да е вид пряк шпионаж от страна на китайското правителство. Затова и редица експерти смятат, че съмненията са далеч повече плод на репутация, отколкото на факти. Много от тях обаче са категорични, че не биха се доверили на технологии на компанията в критичните системи на своите организации.

За компаниите, опериращи единствено в САЩ, това до голяма степен не е проблем. Участието на Huawei в американските мрежи на доставчици на услуги е малко, а сега още повече намалява. Изследванията на пазарния дял на различните производители на оборудване на групата Dell'Oro показват, че на Huawei се пада между 1% и 2% от пазара към 2018 г., а главният анализатор на Gartner, Бил Менезес, казва, че най-често технологии на компанията се срещат при малки, провинциални доставчици. Смартфоните на компанията също не са сред водещите на американския пазар.

Мултинационални опасения

Мултинационалните компании обаче трябва да имат едно наум. Бизнес стратегията на Huawei е да предлага агресивно ниски цени, което ги прави по-привлекателни за организации, които се опитват да изграждат мрежи в развиващия се свят, където бюджетите за такива проекти могат да бъдат ограничени. По думите на директора на Farpoint Group, Крейг Матиас, още преди настоящите регулаторни рестрикции, антидъмпинговите закони на САЩ (които забраняват на компаниите да продават продукти на по-ниска цена) ограничават способността на Huawei да изгради сериозно присъствие на американския пазар.

Трябва да се има предвид, че всеки, който проектира своя мрежа, на база обществената мобилна инфраструктура в страни, които не са наложили рестрикции на Huawei, е възможно да даде достъп на технологии на компанията. "Само защото използвате Cisco в центъра си за данни, това не означава, че сте изолирани от влиянието на китайските технологии", казва О'Донъл.

 


Мултинационалните компании с едно на ум за системите на Huawei

© CIO Media, Cio.bg

Разбира се, компаниите имат различни нива на толерантност към риска, но онези, които са изправени пред перспективата да разчитат на мрежи, будещи съмнения, определено ще трябва да направят труден избор. Менезес от своя страна предполага, че алтернативи като сателитната технология имат свои собствени проблеми за решаване, но могат да бъдат вариант да се избегне използването на ненадеждни мрежи.

В крайна сметка, като се има предвид глобалният характер на технологичната индустрия, натискът на САЩ вероятно ще удари сериозно продажбите на Huawei, особено като основни партньори като ARM, Supermicro и дори Google обърнаха гръб на компанията.


X