Софтуер

.digicompLead 2019: За висока ефективност са нужни автоматизирани процеси

Мария Динкова

За да може в днешния свят една компания да постигне висока ефективност и конкурентоспособност, са необходими решения за автоматизиране на процесите, независимо от сферата и индустрията, в която работи. Около това мнение се обединиха участниците във второто издание на конференция за бизнес софтуер .digicompLead, която се проведе на 17 октомври и бе организирана от Balkan Services, в партньорство с водещите производители на софтуер Oracle NetSuite, Qlik, LucaNet AG, SoftOne Technologies и Microsoft. В рамките на събитието бяха представени последните тенденции при дигиталните решения, а също така бяха демонстрирани и техните възможности за оптимизиране на процесите, повишаване качеството на услугите и намаляване на разходите.

Специален гост на събитието беше Владо Николов – един от най-добрите волейболисти в света и старши треньор на волейболен клуб "Левски". Той показа как софтуерът и анализът на данни, както и в бизнеса, отдавна са се превърнали в неразделна част от добрата спортна подготовка и са задължителен елемент за постигането на високи резултати. В спортния клуб ежедневно се събират и обработват данни, за да се измери реалната успеваемост на всеки от играчите, както и за да се установят силните и слабите страни на отбора като цяло. Вследствие анализа на тези данни треньорът има по-добра отправна точка върху какво трябва да наблегне и къде се намират неговите състезатели спрямо конкуренцията.


Владо Николов, старши треньор на волейболен клуб "Левски"

Владо Николов, старши треньор на волейболен клуб "Левски"



"Разликата в спорта сега и преди 30 години е напредъкът на технологиите. Събраната и поднесена в коректен вид информация за успешни атаки, начални удари и блокади, както и за грешките при тях ми дава ясна представа в каква посока трябва да работим. Използвайки този анализ, можем спокойно да оценим кой колко е добър и каква работа върши, както и да отнесем тази информация към останалите елементи на играта и да определим по този начин колко точно даден елемент се отразява върху крайния резултат", разказва Николов.

Той допълва, че подобно на бизнеса вече всички топ отбори използват нови технологии и статистика, за да оползотворят в максимална степен човешкия ресурс, с който разполагат. Според треньора особено важно обаче е софтуерът да бъде лесен за използване и да не изисква дълги седмици разучаване, а данните да бъдат поднасяни в достъпен и разбираем вид. Именно такъв съвет Николов даде на присъстващите в препълнената зала в столичния бизнес център Capital Fort, където се проведе събитието.

Върху въпроса за важността на данните и тяхното правилно използване наблегна и Мариуш Стойка, регионален мениджър на водещото Business Intelligence решение Qlik. Той подчерта, че информацията представлява ресурс, който задължително трябва да се обработи, за да бъде наистина полезен и да подпомогне ръста на компаниите. "Данните трябва да бъдат трансформирани и да бъдат превърнати в знания. Анализите са ценни, когато позволяват да взимаме правилни и навременни решения за бъдещето, като ни показват как пазаруват нашите топ клиенти, кои са нашите най-добри и най-слаби продукти, кой ни е платил и кой се е свързал с нас. Тази информация ни позволява да действаме адекватно спрямо ситуацията. Смятам, че не можем да имаме дигитална трансформация, без да отделим внимание на данните, които използваме всеки ден", коментира Стойка.

Очаква се до 2025 г. обемът на генерирани данни от човечеството да се увеличи 15 пъти, достигайки 163 зетабайта. Тази тенденция не трябва да се игнорира, убеден е Стойка. Затова той съветва бизнесът да се ориентира към три основни аспекта за работата с данни. На първо място служителите трябва да продължават да учат как да работят, разчитат, анализират и използват данните. Това е изключително предимство на пазара на труда, а същевременно позволява да се взимат по-добри решения, да се правят по-точни прогнози и да се запази конкурентоспособността. На второ място експертът препоръчва да се създаде стратегия за данните, която да гарантира изграждането на цялостен подход към този толкова важен ресурс. Не на последно място организациите трябва да се фокусират и върху т.нар. "Augmented Intelligence", коeто ще позволи на машините да се учат на база потребителските предпочитания и да се адаптират, за да предлагат сами все по-интересни предложения за анализ. Стойка заключва, че този подход ще донесе сериозни ползи за компаниите, позволявайки им да променят своите бизнес процеси и да намерят нови възможности за развитие.

Темата за все по-навлизащото сътрудничество между човека и машините беше продължена също така от Естебан Мендес, консултант международни проекти в LucaNet AG. Според международно проучване на водеща одиторска компания - до 2030 г. роботите ще вземат работата на една трета от служителите във Великобритания. По думите на експерта това е едно сериозно предизвикателство за бизнеса, но също така представлява и възможност да се стартира трансформацията на екипите. Особено силно ще бъдат повлияни експертите в сферата на финансовите анализи и счетоводството. Тяхната роля предстои в бъдеще да се промени и те да се превърнат в т.нар "financial storytellers", отбелязва Мендес. Тяхната основна задача ще бъде да анализират и поднасят информацията на хората по разбираем начин, докато машините ще бъдат натоварени с обработката на големи обеми от данни. "Тук ключовата дума е централизация на процесите. Ролята на специалистите в сферата на финансите ще се развие и еволюира – нито най-умният, нито най-силният ще оцелее, а този, който най-добре се адаптира", допълва Мендес.


Естебан Мендес, консултант международни проекти в LucaNet AG

Естебан Мендес, консултант международни проекти в LucaNet AG



В тази връзка особено важни се оказват не само данните, но и инструментите, с които се работи. Красимира Караиванова, директор продажби за Балканите и Адриатика в Microsoft, даде примери с иновативните решения, които използват вътрешно в нейния отдел, за да подобрят работата и ефективността си. Сред тях са Workplace Analytics и Daily Recommender, които помагат на служителите по-добре да организират своето ежедневие; както и инструментът за сегментация на пазара, който дава възможност по-успешно да се таргетират клиентите на компанията. Караиванова изтъкна, че прилагането на подобни системи заема важна част от дигиталната трансформация на всяка една фирма. Тя даде пример със скорошния фалит на британския туроператор "Томас Кук". Според анализаторите основната причина за прекратяването на бизнеса е липсата на промяна в начина, по който организацията е достигала до своите клиенти. Тя е пропуснала възможността да отговори на новите изисквания и очаквания на потребителите, което на свой ред ги е тласнало към конкурентите на пазара.

От другата страна стои успешният пример на Microsoft, при които дигиталната трансформация настъпва, след като постът на главен изпълнителен директор се заема от Сатя Надела. "Разбирането на Microsoft е, че успехът се случва чрез изграждането на добър екип, а технологиите са само средството, което да подпомага работата. Дигиталната трансформация не идва без своите предизвикателства, но важното е как се случва. Тя трябва да бъде поредица от действия, а не само един единствен силен ход, подобно на шахмата. Всеки следващ ход трябва да надгради успеха на предходния, за да се постигне стратегията и дългосрочната визия на компанията.", подчертава Караиванова.

Демонстрации на ефективност
През втората част от конференцията лекторите демонстрираха възможностите на няколко утвърдени решения, спомагащи постигането на т.нар. "operational excellence" и "management excellence". След това компании, поели по пътя на дигитална трансформация, споделиха за своя опит с бизнес софтуера и ползите, които им носи.

За предимствата на системите за цялостно управление на организациите разказаха Ивелина Кръстева от "Амперел" ООД и Борислав Мирчев от "Виском БГ" АД. В реално време бяха демонстрирани възможностите на две водещи системи за цялостно управление на бизнеса. Тео Гранис, продуктов специалист в SoftOne Technologies, представи нагледно мощния регионален инструмент Soft1 ERP, а Слави Славов от Balkan Services показа важни функционалности на най-популярното и използвано облачно решение за управление на бизнеса в света – Oracle NetSuite .

От "Амперел" споделиха, че вече 12 години използват ERP за управление на своя бизнес. "Ценно при ERP системите е, че всички етапи от процесите са проследими, могат да се видят действията на служителите, как се е случило едно събитие и какво го е предизвикало. Можем да видим кой работи добре и кой не, как се справят хората с определени проблеми, как постъпва информацията. Това не са крайните данни относно продажбите и приходите, това не са търговските анализи. Но следенето на тези детайли може да помогне да се рационализира цялостната структура във фирмата", разказва Кръстева.

В своята работа "Виском БГ" пък се доверяват на облачната платформа NetSuite. Всъщност до 2025 г. се очаква 85% от целия софтуер да бъде в облака, като основният въпрос не е дали, а кога компаниите ще започнат да го използват, споделя Моньо Монев, регионален мениджър продажби на Oracle NetSuite за Централна и Източна Европа, Русия и Бившите Съветски Републики. От своя страна Мирчев изтъкна предимствата на облачните решения, особено за компании като неговата, разполагащи с няколко офиса в различни държави. ERP системата им помага да съберат цялата информация на едно място, а също така да подобрят и финансовото си управление, скъсявайки времето за вземания и освобождавайки ценни ресурси. "Ние сме на 100% българска фирма и не получаваме ноу-хау от чужди компании. NetSuite ни даде добри практики, които се оказаха полезни за нас", допълва Мирчев.

Присъстващите на конференцията успяха да се запознаят също така с функционалностите и на две специализирани решения за "management excellence". Деница Маринова сподели опита на "Бони Холдинг" АД при внедряването на LucaNet – немското решение за финансов репортинг, консолидация, планиране и бюджетиране, а Михаил Георгиев разказа за пътя на "Агенция за събиране на вземания" ЕАД към дигитална трансформация чрез BI системата за репортинг и анализи Qlik Sense. Съответно възможностите на двете системи демонстрираха Естебан Мендес от LucaNet и Бояна Ликоманова-Димова от Balkan Services.

"Благодарение на LucaNet автоматизирахме целия процес по консолидация, повиши се нивото на качество на данните и тяхната проследимост. Това със сигурност е позитив и правилно решение от страна на ръководството. Освен това LucaNet ни дава възможност за въвеждане на нефинансови данни и изчисляване на показатели, както и извличане на статистически данни. Компанията ни планира да надгради модула за консолидация, като добави и модул за планиране, което ще осигури възможност да планираме както на ниво индивидуални компании, така и на ниво група", споделя Маринова, финансов анализатор в "Бони Холдинг".

Ръководителят на отдел "Риск и репортинг" в "Агенция за събиране на вземания", разказа пред аудиторията как са се спрели на Qlik Sense, за етапите на проекта и ползите от въвеждане на BI система в компанията.

"Ползите са много и различни. Като по-важни бих споменал, че всичко се случва автоматично и навреме, без ръчна работа; цялата информация е на разположение, а обработката й отнема секунди; има прекрасна визуализация и различни възможности за сравнения. Системата ни позволи разширяване на репортинг целите в компанията, без необходимост от увеличаване на екипа. Всички правим анализите в нея, можем сами да я доразвиваме и откриваме нови зависимости в данните си", коментира Георгиев.

X