Софтуер

Топ 7 тенденции в ERP за 2021 г.

CIO Media

Предприятията търсят подобрена интеграция, демократизация на разработването на приложения и по-силен акцент върху преживяването на клиентите

Нийл Уайнбърг, CIO, САЩ

Между световната пандемия от COVID-19 и последващия икономически катаклизъм 2020 беше година, когато много предприятия бяха просто късметлии, че оцеляха. Ако погледнем напред в 2021 г., масовата ваксинация обещава евентуално връщане към нормалност. Но организациите не гледат просто да се върнат там, където бяха; те са решени да променят своите бизнес модели, да преработят своите процеси и да преобразуват организациите от горе до долу.

Разрушаването на традиционните вериги за доставки, внезапната и в много случаи постоянна миграция на служители към домашни офиси, драматичният преход от търговия в магазини към онлайн продажби и изискването към компаниите да доставят стоки до вратата на клиентите по безопасен, безконтактен начин издигнаха системите за планиране на ресурсите на предприятията (ERP) от служебните компютри до предните линии на това усилие за цифрова трансформация.

По-малки компании, които може би не разполагат с ERP, осъзнават, че "ще бъдат оставени в прахта", ако не се снабдят с модерни системи за ERP, казва Лиза Андерсън, президент на LMA Consulting Group. И по-големи предприятия, които бяха доволни да вършат бизнеса си на стабилни, по-стари версии на софтуер за ERP, бързат да надградят, "за да отговорят на бизнес нужди и изисквания на клиенти", допълва тя.

Тук са описани 7-те топ тенденции за ERP, които се случват през 2021 г.

Миграциите в облаците във възход
Да, преместването на масивна, монолитна ERP система в облака е толкова популярно, колкото процедура за лечение на коренови канали. Но е неизбежно. "Само на локалните машини вече не работи", казва Майкъл Ларнер, главен анализатор в ABI Research. "В наше време се приема, че облачните платформи ще станат стандарт." От страна на доставчика доставчиците на традиционни системи за ERP, които може първоначално да са гледали на облака скептично, сега напълно прегърнаха ползите от платформите в облак и натискат клиентите си да мигрират там, допълва той. Облакът предоставя скорост, гъвкавост, устойчивост и иновация, всички те критични фактори, тъй като компаниите се борят да подобрят конкурентните си позиции.

Миграцията на критични за мисията приложения към облака е малко като смяна на гумите на колата по време на пътуване, но има общоприети най-добри практики и не се усеща липса на консултанти с опит и познания в миграцията на ERP в облак. Вдигането и преместването на по-стари приложения в облака не е техният начин за работа; важно е да се променят приложенията и бизнес процесите така, че да използват напълно предимствата на облака.

Изкуственият интелект става реалност
Изкуственият интелект и машинното обучение преминават от хипотетичната фаза към случаи на употреба в реалния живот, като откриване на измами във финансови услуги и банкиране, откриване на аномалии в бизнес договори и поръчки, за да се намалят скъпоструващите грешки, и във формата на роботизирана автоматизация на процеси (RPA), за да се автоматизират рутинни бизнес процеси, казва анализаторът от Forrester Лиз Хърбърт.

Ларнер добавя, че пандемията разруши традиционните вериги на доставка, а системите с изкуствен интелект се използват, за да помогнат на компаниите да издържат на колебанията в забавянията и недостига на доставки. Системите с изкуствен интелект могат да помогнат на компаниите да изпълнят симулации, за да извършат планиране на спешни и извънредни ситуации; какво се случва, ако доставчик Х вече не може да доставя продукти, какъв е нашият план Б? Системите с изкуствен интелект могат да разиграят неограничен брой сценарии и да излязат с алтернативи и решения, които биха могли да се превърнат в спасители на живота за бизнеса.

Мобилността става задължителна
Разработването на мобилни приложения за ERP е критично в днешната бизнес среда. Компаниите трябва да се погрижат за основни данни за ERP и да ги направят достъпни за служителите, независимо къде работят те. В производствения сценарий например компаниите искат да имат няколко души във фабриката като необходим минимум поради пандемията, но служителите все още трябва да изпълняват функции като наблюдение на работни процеси и отстраняване на проблеми на процеси на ERP. Тази функционалност трябва да се извършва дистанционно, чрез мобилни приложения, които доставят данни за ERP на подходящите служители на избраните от тях устройства.

Магазините за приложения за ERP са отворени за бизнеса
Обикновено ние свързваме магазините за приложения със смартфони, но основните доставчици на ERP създадоха магазини за приложения, които позволяват на клиентите бързо и лесно да изтеглят и разполагат периферни приложения и добавки към техните основни модули за ERP. Фактически, казва Хърбърт от Forrester, магазините за приложения вече доставят около 5% от новите приложения за ERP и се очаква този процент да се увеличи. Ползите от използването на магазин за приложения са, че новите приложения могат да бъдат изтеглени бързо, лесно чрез самообслужване, със знанието, че приложението е напълно интегрирано с по-големия комплект за ERP.

Интеграционна платформа като услуга пристига
Границите между ERP и CRM се размиват, доставчиците на ERP предлагат модули като маркетинг, които преди се смятаха като компетентност на CRM, а доставчиците на CRM прекрачват през укрепленията на ERP, като таксуването например. Повечето компании имат микс от двете системи, без да отбелязваме платформи за съвместна работа като Microsoft Teams или Slack. И всички тези приложения се изпълняват навсякъде - на локални машини, публичен облак и SaaS.

Тук е мястото на системите за интеграция, предоставяне на всеобхватна платформа, която интегрира данни и приложения в хибридния ИТ пейзаж, за да разбие силози и да увеличи продуктивността. Доставчици, които предлагат това, което Gartner нарича корпоративна интеграционна платформа като услуга (iPaaS), включват големи компании за ERP като SAP и Oracle заедно с играчи като MuleSoft (закупена наскоро от Salesforce), Jitterbit и Dell Boomi.

Продукти с малко код или без код идват на помощ
Би било чудесно, ако компаниите имаха времето и ИТ експертизата да персонализират всяко приложение за ERP, но днес нещата не стоят така. Андерсън от LMA посочва, че по-малките компании нямат уменията да персонализират системи за ERP; те просто искат нещо, което по същество е от типа "инсталирай и действай". А по-големите организации са фокусирани върху разполагане на нови модули за ERP със скоростта на бизнеса, което означава, че те искат да правят само необходимото персонализиране.

Доставчиците на ERP разбраха посланието и стандартизират предложенията си, тъй като не се изискват значителни усилия за персонализиране, допълва Хърбърт от Forrester. Пускат се и версии, специфични за различните отрасли, които също намаляват необходимостта от персонализиране. (Например модул за таксуване, специфичен на компаниите за комунални услуги.)

Но все пак има известно количество целева работа за персонализиране, която трябва да се свърши, особено там, където предоставя диференциация или бизнес стойност. Тук е мястото на продуктите с малко код или без код като начин за ръководителите на нетехнически компании бързо да оптимизират приложения за ERP за максимална ефикасност на бизнеса. Тенденцията към предаване на силата в ръцете на бизнес потребителите и даване на възможност те да извършват "лека конфигурация" на системи за ERP "определено набира скорост", казва Хърбърт.

Променящата се демография на работната сила, особено в отрасли като производството, също подкрепят интереса в платформи с малко код или без код, допълва Ларнер, тъй като по-старите работници се пенсионират, а младите, които ги замесват, изискват да имат способност да персонализират техни собствени инструменти. Според Gartner пейзажът на приложна платформа с малко код (LCAP) включва познати имена като Oracle, Salesforce и Microsoft, както и новодошли като Zoho, Pega, Appian и OutSystems.

Преживяването на клиента е крал
От страна на клиентите системите за ERP добавят функции като автоматизирани гласови помощници и чатботове за предоставяне на интелигентни взаимодействия с клиенти в реално време. Тези системи, обърнати навън, също така са свързани обратно с данни на клиенти на ERP, за да предоставят персонализирано преживяване. Освен това ERP системите предоставят многоканални преживявания за клиентите, така че те могат да правят бизнес с компанията на всяко устройство.

От страна на служителите организациите предоставят подобрени преживявания за работниците във фабриките, екипите по поддръжка и медицинския персонал като активиране с глас, активиране с жестове и виртуална реалност, казва Хърбърт. Тези системи дават възможност за дейности без ръце и могат да предоставят ценна информация в реално време за служителите, която достига до тях чрез слушалки или специални очила.

Поглеждайки напред през 2021 г. и след нея, масовите ИТ тенденции на облак, изкуствен интелект, мобилност преминават през пейзажа на ERP. И тъй като компаниите търсят начини да намалят сложността и да увеличат скоростта на иновация, интеграцията на ERP и CRM на платформи iPaaS и демократизацията на разработването на приложения с помощта на малко код или без код ще играят по-голяма роля.

Превод и редакция Мариана Апостолова

X